FANDOM

Empayar yang paling luas selepas Komanwel British, Perancis adalah sebuah republik yang bangga menjadi juara kebebasan, kesaksamaan dan persaudaraan - cogan kata yang membentuk azam rakyat Perancis sejak pemberontakan tahun 1798. Namun, peranannya di dunia semakin bercanggah dengan cogankata ini yang telah menjadi lambang kemegahannya: Perancis dipaksa untuk menyekat gerakan kemerdekaan pribumi di tanah jajahannya, sungguhpun suasana politik di ibu pertiwi Perancis sendiri semakin berpecah-belah dan mengancam untuk melumpuhkan negara secara keseluruhannya. Usaha dan pengorbanan yang bertambahan akan diparlukan untuk memelihara kebebasan Perancis, dan memang akan diperlukan sekarang juga. Rusia yang berfahaman komunis telah bermula menelankan negara-negara yang berjiran bersamanya, dengan alasan bahawa ianya ingin "membebaskan" negara yang dijajahnya, sedangkan Jepun pula telah mencetuskan peperangan dan pengganasan terhadap negara China. Walau bagaimanapun, musuh yang paling ketat untuk Perancis, negara Jerman, telah bangkit semula di bawah pimpinan Parti Sosialis Kebangsaan Jerman (yang lebih terkenal di bawah nama timangannya dalam bahasa Jerman, iaitu Parti Nazi) sambil melanggar paraturan-peraturan yang disetujuinya dalam Perjanjian Versailles tahun 1919. Masihkah Perancis mampu kekal bebas dan berdaulat bila gelombang kegelapan dan kedurjanaan akan bakal menimpa seluruh umat manusia?

Nota semasa PermainanSunting

Perancis mengambil haluan yang bertentangan dengan Itali: Itali giat menceburi bidang SPGs yang berperisai, dan membina kereta kebal ringan yang pantas namun rapuh. Perancis pula tuan rumah pelbagai kereta kebal yang cekap menyerang dan tahan lasak, tetapi komponen MGSnya sangat lemah.

Berbanding dengan pihak lain, unit-unit Perancis mewaliki "taraf lazim" untuk semua unit dalam Age of Darkness, ini memiripi sejarah yang benar di mana banyak negara mengimpot senjata dan taktik Perancis untuk penggunaan sendiri. Jerman mungkin mempunyai unit yang lebih baik, tetapi berapa banyak unit anda mereka mampu mengeluarkan berbanding dengan anda? Selain itu, kecenderungan Perancis membina bangunan dengan lebih cepat bermakna bahawa tentera Perancis adalah lebih atau kurang serba lengkap dan mampu memegang sendiri dalam pertempuran yang singkat. Bahaya tunggal yang menghadapi Perancis, bagaimanapun, adalah kekurangan pelbagai: unitnya tidak boleh benar-benar membezakan diri mereka sendiri, dan manakala tangki adalah "standard" dalam permainan, membina terlalu sedikit daripada mereka dan anda akan melihat Jerman melahirkan lubang ke anda, British mengatasi anda dan Russia hanya memaksakan ke atas kamu. Dalam permainan Pertelingkahan, perkara terbaik yang anda mungkin perlu lakukan akan melakukan semua pertempuran awal, memusnahkan kuasa perindustrian lawan anda dengan mengganggu ekonomi mereka dan kemudian menetap di untuk jangka masa panjang.

Pakatan antarabangsaSunting

Perancis adalah kuasa besar yang tunggal yang boleh membuat pakatan antarabangsa.

Dengan pemerintahan ketenteraan (penyelidikan korporatisme)Sunting

Menyelidik ketenteraan mengenakan pemerintahan Vichyist kepada Perancis. Walaupun Perancis tidak menerima kenderaan khas, ianya menerima pegawai Carlingue dan juga boleh mengerah "Milice" yang sepatutnya mempunyai kebolehan istimewa.

Dengan peraturan Liberal (penyelidikan Kapitalisme)Sunting

Setelah hubungan ditubuhkan dengan Pihak Berikat, Perancis boleh membina unit-unit yang lebih canggih lagi, terutamanya pesawat Spitfire dan Blenheim dari Britain, serta SBr Quadmont trak, dan MGS Sherman Firefly.

Perancis juga boleh melatih askar Arab seperti Sepanyol, tetapi ianya akan sentiasa memperolehinya sama ada dengan kerajaan jenis kapitalis atau fasis -- manakala Sepanyol terpaksa menyelidiki kerajaan Fasis untuk menerimanya.

Unit Unik [1] EditSunting

Infantri [2] EditSunting

Tangki [3] EditSunting

  • Tangki cahaya / tankettes: FT-17 ^ => R35 [2]
  • Med tangki: SOMUA S35 [2]
  • Berat: Mk VIII Liberty ^ [1-2] => Char B1 [3-5] => ARL 44 # [6]

Artileri [4] EditSunting

SPGS:

  • Somua SAu40 (anda mesti telah dikaji tangki cahaya Somua untuk mendapatkan unit ini) [2] => Marder [4]

Meriam:

  • Schneider (hanya dinamakan sebagai "senjata Field")

Kenderaan lain [5] EditSunting

  • Panhard - dikongsi ramai di kalangan negara-negara

Unit khas [6] EditSunting

  • Angkatan kafilah ^
  • Saudagar Bersenjata ^
  • AMC Schneider => Lorraine 38L [4] (bekalan Bersenjata)
  • Infantri Flamethrower ^
  • Char B1 flamer

Pesawat [7] EditSunting

  • Pesawat pejuang : Morane-Saulnier MS406 ^ [2] => Dewoitine ^ [3]
  • Pesawat pengebom : Breguet 693 ^ [3] => Bloch pengebom [4-6]
  • Khas: Caudron R.11, digolongkan kepada Morane-Saulnier

Unit Tentera Laut [8] EditSunting

  • Kapal Modal : Richelieu-kelas kapal perang - Better than Vittorio Veneto kelas tetapi dengan kos yang lebih tinggi, dan beberapa kajian sampingan yang diperlukan.
  • Destroyer : Aviso cruiser (dikongsi dengan Portugal): menggantikan pemusnah; mempunyai senjata api yang lebih baik, perisai dan kecenderungan yang lebih baik untuk melakukan pesawat. Perancis tidak membina pemusnah.
  • Pengangkut pesawat :
    • Béarn kelas - pesawat pengangkut awal, murah untuk membina tetapi berkualiti rendah; kemudiannya boleh dinaik taraf kepada
    • Kelas Joffre. Sebuah pesawat pengangkut yang dikenali kerana kos murah, tetapi pelabuhan hanya pesawat pengebom torpedo purata.

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak